Deze feestdagen kunnen voor ons allemaal een beetje anders aanvoelen, omdat we afscheid zullen nemen van een ongekend jaar. Sommigen van ons zullen wellicht niet samen met familie of vrienden zijn zoals normaal wel het geval zou zijn. En als we wel met familie of vrienden zijn dan zijn we extra voorzichtig. De kans is groot dat we nog steeds veel feestelijke maaltijden en snacks zullen consumeren, ondanks de huidige situatie.

Herbalife Nutrition ondervroeg onlangs 2.000 Amerikanen en ontdekte dat 61% vindt dat ze het verdienen om van deze feestdagen te genieten – meer dan in andere jaren – vanwege de stress van 2020. Bovendien merkte 53% dat ze meer ongezonde voedingskeuzes maakten, door zich op die manier beter te voelen over het feit dat de feestdagen dit jaar zo anders zijn.

Hoewel het prima is om jezelf te trakteren tijdens de vakantie, wil je natuurlijk niet gaan overdrijven – dat kan leiden tot onnodige gewichtstoename. Hier zijn enkele manieren om aan je verlangens te voldoen terwijl je ook verantwoord bezig bent tijdens de feestdagen.

Snacken wordt aangemoedigd

Herbalife Nutrition is een groot voorstander van snacken en als het goed wordt gedaan, kan het verschillende goede effecten hebben. Een voedzame, uitgebalanceerde snack kan je helpen om tussen de maaltijden door energiek te blijven en kan ook je honger tijdens de maaltijden onder controle houden, waardoor je minder hoeft te eten. Stressvolle situaties kunnen echter vaak leiden tot slecht snacken of emotie-eten om te ontsnappen aan de slechte gevoelens die je ervaart. Daarom is het belangrijk om verantwoord te snacken voordat je naar feestelijke bijeenkomsten gaat, of neem zelfs eiwitrijke snacks zelf mee, zoals een handvol ongezouten noten of een proteïnereep van Herbalife Nutrition. Hard, knapperig voedsel kan ook helpen bij het verlichten van stress door kaakspieren aan het werk te zetten, dus probeer een handvol amandelen, sojabonen of worteltjes te snacken.

Blijf gehydrateerd

Water is essentieel voor de opname van voedingsstoffen. Je moet voldoende water drinken zodat je lichaam voedsel goed kan verteren en voedingsstoffen aan je cellen kan leveren, en om stoffen te verwijderen die je lichaam niet wil. Je immuunsysteem is ook afhankelijk van een goed gehydrateerd lichaam. Onthoud dat andere vloeistoffen dan water je ook kunnen hydrateren. Koffie en thee tellen mee voor je dagelijkse vochtinname, maar let op je calorieën wanneer je bijvoorbeeld kiest voor chique koffiehuisdranken die vol kunnen zitten met vet, suiker en calorieën. ALS cafeïne je wakker houdt, beperk dan je inname tot ’s ochtends of schakel over op cafeïnevrije koffie of kruidenthee om ervoor te zorgen dat je een goede nachtrust krijgt.

Geef prioriteit aan eiwitten en groenten

Veel van onze feestelijke gerechten bevatten vaak veel calorieën, maar weinig voedingsstoffen en vitamines die ons lichaam nodig heeft. Een manier om ongezond eten te weerstaan, is door meer eiwitten en groenten in elke maaltijd op te nemen en tegelijkertijd koolhydraten en vet te verminderen. Eiwitrijk voedsel zoals vlees, gevogelte, eieren en peulvruchten zijn vullend en leveren ook B-vitamines, vitamine E, ijzer, zink en magnesium. Dus als je proteïne toevoegt terwijl je minder calorieën binnenkrijgt, profiteer je van de extra voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. Om meer groenten binnen te krijgen, sla de zetmeelrijke bijgerechten over en verdubbel je groenten. Het is een makkelijke manier om calorieën te verminderen, en de extra vezels helpen je een vol gevoel te hebben.

Wees selectief met snoep

Snoep en traktaties zijn onvermijdelijk tijdens de feestdagen, maar het is belangrijk om selectief te zijn. Als onderdeel van de vakantie-eet-enquête gaf 43% van de respondenten toe meer dan één dessert te eten tijdens een maaltijd. Dit is niet verwonderlijk, aangezien we soms hunkeren naar zoetigheid als ons energieniveau een duik naar beneden neemt. Andere keren, vooral in tijden van stress, kunnen we snoep gebruiken als traktatie of beloning. Helaas kunnen veel snoepjes zeer veel calorieën bevatten, wat contraproductief is voor het behouden van een gezond gewicht.

Je hoeft snoep niet helemaal te skippen, maar wees kieskeurig. Probeer jezelf te beperken tot kleine porties van die speciale lekkernijen die je alleen tijdens de vakantie eet en probeer de ‘alledaagse’ zoetigheden te vermijden die minder speciaal zijn.

Je kunt ook de manier waarop je een dessert voor je gezin bereidt veranderen. Een manier is koken of bakken met fruit. Door de textuur van gekookt fruit lijkt het meer op een dessert. Probeer grapefruit of sinaasappelhelften op de grill te leggen, perziken of ananas in de oven te roosteren, of in plakjes gesneden appels of pruimen gaar te koken met pittig-zoete kaneel of nootmuskaat. Voor een gezondere ijs-achtige traktatie, probeer wat bananen te schillen, wikkel ze in vetvrij papier en vries ze in. Je kunt ze in plakjes snijden en opeten of in een blender gooien. Verantwoord snacken hoeft dus niet saai te zijn!

Wandel

Wandelen bevordert niet alleen de spijsvertering, maar het is ook een geweldige manier om naar buiten te gaan en je geest een break te geven. Deze tijd van het jaar kan ook heel mooi zijn, dus neem de tijd om na je maaltijden naar buiten te gaan en een wandeling te maken en naar het landschap te kijken. Regelmatig sporten heeft enorme voordelen, waaronder het verbeteren van de beweeglijkheid van de gewrichten en je gevoel van welzijn.

Al deze tips zorgen ervoor dat je goed op gewicht kunt blijven tijdens de vakantieperiode. Houd er rekening mee dat hoe meer we onze gezonde eetgewoonten opgeven, hoe moeilijker het zal zijn om ze in het nieuwe jaar weer op te pakken.

Susan Bowerman

Susan Bowerman, M.S., RD, CSSD, CSOWM, FAND – Senior Director, Worldwide Nutrition Education and Training Susan is de Senior Director van Worldwide Nutrition Education and Training bij Herbalife, waar zij verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van voedingsvoorlichtings- en trainingsmaterialen. Zij is geregistreerd diëtiste en heeft twee bestuurscertificeringen van de Academy of Nutrition and Dietetics als gecertificeerd specialist in sportvoeding en als gecertificeerd specialist in obesitas- en gewichtsmanagement. Susan is ook “Fellow” van de Academie voor Voeding en Voedingsleer.